Afhankelijk van de van toepassing zijnde beveiligingsklasse zijn niveaus in de organisatorische maatregelen voorgeschreven. We onderscheiden twee verschillende niveaus, O1, en O2.
NIVEAU O1 (licht en normaal)
Standaard organisatorische maatregelen en voorlichting over preventie. Inbraakpreventie is niet alleen een kwestie van het treffen van bouwkundige en elektronische maatregelen. Om tot een sluitend geheel te komen zal de eigenaar of gebruiker van een beveiligde woning of gebouw moeten zorgen dat ook de nodige organisatorische maatregelen worden getroffen. Hierbij ligt het voor de hand dat de technische preventieve voorzieningen op de juiste manier gebruikt moeten worden, om deze het gewenste effect te laten sorteren. Daarnaast zal – om te zorgen dat dit ook in de toekomst het geval zal zijn – het onderhoud daarvan geregeld moet worden. En ten slotte zijn er tal van organisatorische maatregelen die het de inbreker moeilijk maken of die hem soms al van tevoren doen besluiten af te zien om van een poging tot inbraak of diefstal.
Het totale pakket organisatorische maatregelen zal van geval tot geval verschillen; het is sterk afhankelijk van de situatie. Er zijn voldoende publicaties voorhanden die aandacht besteden aan de volgende standaard onderwerpen. Deze behoren bij oplevering van een alarminstallatie of het beveiligingssysteem aan de gebruiker te worden overhandigd.
NIVEAU O2 (zwaar en extra zwaar)
Als O1 met aanvulling: omschrijving van de specifieke organisatorische maatregelen die zijn toegespitst op het risico. Voor bedrijven geldt bovendien: bij de PAC dient registratie plaats te vinden van de in – en uitschakeltijden van het systeem, alsmede van de controlemeldingen (ATS categorieën). Schriftelijk dient te worden overeengekomen dat een overschrijding van vooraf vastgestelde tijden door de PAC dient te worden onderkend en afgehandeld conform de hierover gemaakte afspraken.